sierra leone ni är fan inte bra på nått

Här sitter jag i min nya säng i min nya myströja och hatar vårt Afrikaprojekt. Afrika suger på allt. Jag jobbar med landet Sierra Leone som inte har det så jävla chill. Sierra Leone har tex:
-BNP på 894 (dvs så många dollar som varje individ omsätter i varor och tjänster under ett år)
- 192 av 1000 0-5åringar dör.
-Kvinnor går ca 1,3 år i skolan, männen 2,9
-2008 var landets totala skatteintäkter ca 80 000 dollar
-en halv miljon unga människor försöker försörja sig på att smuggla diamanter (vilket staten redan gör)
- 2/3 av befolkningen lever i extrem fattigdom (dvs feta 1 dollar om dagen)
- ca 1,5 miljoner människor lever i slumområden och kåkstäder bara utanför huvudstaden
-ingen formell arbetsmarknad
-massor av barnsoldater som revolutionsfronter RUF tvångsvärvar och som våldtar och stjäl från civila för att inte bli dödade av RUF
-60 % arbetslöshet
-medellivslängd på rejäla 48 år.
Därför hatar jag Afrika och Sierra Leone och hela världen just nu. För att jag inte kan förstå hur ett land kan ha det så jävla sämst.

Kommentarer
Postat av: hyhryj

IT'S OUR FAULT!

2010-12-01 @ 04:51:56
URL: http://blondinbello.blogg.se/
Postat av: rfwefef

Och så vill jag rekommendera dig att läsa någon bok om postkolonialism. Typ kul om man är intresserad av såna här frågor, typ varför ett land har det så dåligt, varför vi tycker att vi har det så mycket bättre, om bistånd verkligen hjälper osv. Det kan också vara intressant om du har ett annat modersmål. YEAH.

2010-12-01 @ 04:59:13
URL: http://blondinbello.blogg.se/
Postat av: linnea

jo eftersom jag går på globala gymnasiet så läser jag en kurs på 100 poäng om just det här just nu. Innerst inne har jag nog en ganska klar och opartiskt bild av såväl faktorer som följder och lösningar. När man dock får reda på att ett land med 6 miljoner invånare har ett års skatteintäckter på en halv miljon kan jag inte låta bli att undra hur det kan vara så sjukt knäppt.

2010-12-01 @ 08:39:22
URL: http://tinnartorn.blogg.se/
Postat av: Anonym

(det blir box)

2010-12-01 @ 17:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0