det finns hopp för mänskligheten, det står i tidningen ju

Eftersom jag chillar i kommunaltrafiken minst två timmar om dagen och är noggrann med att äta frukost, så har jag bivit en tidningsläsare. När jag sitter och svettas lite på pendeltåget, dricker efterskolankaffet eller mumsar äggröra frukost är det skönt att få lite koll på vad resten av världen sysslar med.
Ibland trillar jag över citat, hela artiklar eller uttalanden som ger mig mer hopp om mänskligheten. Att vi inte är själviska borgarjävlar som bara vill konsumera, som glömmer allt om vad äkta råvaror, första kýssen och städa men såpa innebär. Journalister och skribenter med vett i skallen och rediga tankar. Dessa artiklar klipper jag ut och sätter upp på insidan av en av mina garderober. För att påminnas om att vi människor är intligenta och att det inte är hopplöst, som den äkta hamster jag är.
En man som heter Johan Ehrenberg skrev i etc. om klimatkrisen. Och gud, vad jag vill krypa upp i en soffa och dricka te och disskutera världen och livet emd den här mannen. Ärligt och rakt på sak skakar han liv i åtminstone några klimat-frågan-är-en-lögn-snubbar, hoppas jag iallafall.
"Det är lätt att bli dramatisk i klimatfrågan men det beror faktisk på att det är dramatiskt. Det är vår största utmaning som människor. Vår generations stora test. Hur stoppar vi vår egenskapade förstörelse?"



En artikel ur vårdguidens tidning som berättar om hur beröring utsöndrar ett hormon som gör oss friska. Jag blir alltid barnsligt fascinerad av vetenskap som visar hur psyket och det fysiska hänger ihop.
"Att klappa den spinnande katten på magen eller klia hunden bakom öronen sätter rejäl fart på oxytocinutsöndringen. Därför har man inom flera håll inom hemtjänsten skaffat husdjur som sällskap. Många känner sig allmänt uppiggade av sällskapet, men studier visar också att personer med demens blir mindre oroliga när de får en hund att bry sig om och klappa på."



En vettig barnpsykolg som skrev om att det finns en anledning till att tonåringar pangar rutor och super. Också ur vårdguiden.
En insändare i DN där Otto äntligen våga säga att vi människor äter kött för att vi är själviska, inte för att vi måste. Något väldigt många människor inte kan inse.
"Tillslut känns det som om det bara bottnar i det här med att bry sig. Antingen tycker man att det är okej att döda saker för sin egen bekvämlighet eller eget nöje (...), eller så tycker man inte det. För vi behöver inte äta kött, vi gör det av egen bekvämlighet, lathet eller nöje."



En artikel jag hittade idag och titel fick mitt hjärta att rycka till lite. Det är egetligen en intervju, och äment nämns bara lite kort. men åh. Såklart man kan.
"brustet hjärta tas på allvar av läkare och forskare. Hjärna och hjärta är inte två isolerade organ,  de hänger ihop."



Det är min lilla samling hittills. Fast jag har en kuvert fina KPinsändare någonstans också. Men som sagt, vettiga människor, publicerade i media, ökar min optimism för framtiden.

Kommentarer
Postat av: hanna

Rätt fint du. Och det där att dö av brustet hjärta, det är nog sant, jag tror att min farfar gjorde det.

2010-05-24 @ 23:30:14
URL: http://hannour.devote.se
Postat av: Clara

Så vackert. Nu blir det mer chips, sannerligen <3

2010-05-24 @ 23:47:03
Postat av: linnea

åh hanna jag tror tyvärr att det inte är helt ovanligt. det gör lite ont



clara, jag köpte chips på vägen hem. det var gott. dillchips<3

2010-05-25 @ 00:00:26
URL: http://tinnartorn.blogg.se/
Postat av: Sirpan

jag älskar din blogg

2010-05-26 @ 10:57:03
URL: http://prinsvladimir.blogg.se/
Postat av: Klara

du är så fin så tjejen, synd att du har ett matvrak till vän... puss

2010-05-26 @ 20:20:45
URL: http://dedumpade.blogg.se/
Postat av: linnea

fina vänner<3 jag tycker om dig ändå klara!!<3

2010-05-27 @ 12:16:56
URL: http://tinnartorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0